Välkommen, just nu i Art till salu!

Välkommen till

Ett av mina publicerade inlägg

WordPress kraschar

Att ta backup är viktigt! Särskilt när du sparar saker på din dator eller på en databas någonstans. Det sistnämnda är vad du gör när du har en WordPress-hemsida.

En WordPress hemsida hämtar data från en databas som visas på din hemsida beroende på vilka sidor du besöker och vilka knappar du trycker på. I databasen finns alla inställningar, dina inlägg och dina sidor. De bilder du lägger upp på hemsidan finns inte i databasen så denna backup gäller inte dina bilder. Spara alltid de bilder du laddar upp även lokalt på din hårddisk som en back-up till sajten.

Att komma ihåg att ta en backup är det svåraste tycker jag. Det är så lätt att glömma av, vilket gör att det är viktigt att det sker automatiskt. Helt automatiskt!

För backup på endast databasen använder jag ett bra plugin som heter WP-DB-BACKUP, självklart finns det många fler att välja på, men det här funkar utmärkt och det är lätt att ställa in.

Så här gör du för att skapa en automatiskt inställning för backup av din WordPress hemsida.

1. Gå in i kontrollpanelen (www.dindomän.se/wp-admin)
2. Under ”Tillägg” klickar du på ”Lägg till nytt”. I sökfältet anger du wp-db-backup och klickar på ”sök”.
3. Välj rätt plugin och klicka på ”installera nu”
4. När det är installerat väljer du ”aktivera inlägget”

Pluginet är installera och aktiverat, men det fungerar inte förrän du gjort vissa inställningar. Du väljer själv hur du vill göra, men så här gör jag.

5. I din kontrollpanel finns rubriken ”Verktyg”, därunder hittar du ”säkerhetskopiera”, klicka där.
6. I det första avsnittet ”tabeller” klickar du i rutan ”uteslut spam” och ”uteslut post revideringar”, till höger finns det kryssrutor för dina installerade plugin som du gjort inställningar för. Klicka i samtliga rutor där.
7. I det andra avsnittet ”inställningar för säkerhetsuppdateringar” väljer du att e-maila säkerhetskopian till en mailadress. Jag rekommenderar dig att skapa en gmail som du endast använder för backupfiler, eftersom gmail tillåter flera stora filer i inboxen
8. Nu sker en backup direkt av din databas!

När du ser att backupen är gjord och du har fått ett mail till din angivna adress kan du gör inställningen så att detta ska ske automatiskt i framtiden, typ 1 gång i veckan.

9. I avsnittet nedanför gör man ”schemalagd säkerhetskopiering”.
10. Bestäm hur ofta du vill att det ska ske. Gör du många inlägg under veckan, kanske dagligen är lämplig. Jag gör alltid inställningen varje vecka om det inte är så att jag uppdaterar väldigt ofta och mycket.
11. Ange mailadressen, samma som i avsnittet ovan.
12. Kryssa i alla rutor till höger (om du har några)
13. Klicka på ”schemalagd säkerhetskopiering

Om en vecka – 10 dgr kontrollerar du att du har fått en automatiskt säkerhetskopia i din mail. Glöm inte att rensa din mail från gamla kopior emellanåt!

Webbhotellet där din webbplats ligger kör också backup av sina servrar, men det är alltid säkrare att ha en egen backup på sin hemsida.
Det är inte roligt om något skulle hända något med sidan och man inte har alla data samlad för att lätta kunna återställa den.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sexton + 11 =